reklama

Čo potom?

Je mojou obľúbenou otázkou z úst kritikov prostestov proti korupcií či za odstúpenie najskôr Pašku a najnovšie Fica. Takže, čo potom?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Obrázok blogu

Na začiatok by som rád poznamenal, že sám sa nepokladám za zástancu masových protestov z fundamentálneho hľadiska. Avšak nemôžem sa nevyjadriť (nie preto, že by niekoho môj názor zaujímal, skôr pre vlastnú spokojnosť) k postoju „čo keď po Ficovi príde ešte niekto horší; Lipšic, Procházka atď. predsa nie sú lepší,“ atp. Je totiž vadný.

Keby som mal auto, ktoré nefunguje, nebudem premýšlať nad tým, či nebude iné ktoré si kúpim náhodou horšie. Moje auto je jednoducho zlé, lebo nefunguje. Aj Felícia s troma kolesami je lepšia ako nepojazdný vrak. Našťastie auto sa dá aj opraviť, Fico však nie. Takže ak sa jednoducho raz niekto rozhodne, že je Fico zlý politik (poprípade žiaden politik), je irelevantné porovnávať zlo s menším zlom či dobrom. Je to jednoducho zlo vo svojej filozofickej podstate (keď niekto kradne, klame, je „zlý“, minimálne ho tak klasifikujeme pre pôsobenie v politike). Pre mňa je teda požiadavka jasná: Fico, odstúp.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bolo by však naivné a ľahostajné, keby sme ostali len pri tejto prvotnej požiadavke. Avšak pokiaľ by sme chceli politiku rozobrať na jej sociálne a psychologické aspekty (čo si politika vždy zaslúži, resp. by si mala), pravdepodobne by sme narazili aj na niečo čo sa volá štruktúrny realizmus, popr. neorealizmus. Predstavitelia tohto konceptu medzinárodných vzťahov tvrdia, že na zmenu politiky resp. politického správania sa je nevyhnutá zmena štruktúry – systému. Vyznávam tento názor. Nebudem však ďalej obťažovať čitateľa (či dvoch, ktorý tento článok naozaj budú čítať), relatívne náročnými konceptami politiky. Načo aj? My predsa chcemeiba slušnú politiku. Je naozaj potrebná zmena systému na to, aby ľudia vo vrchných politických funkciách prestali kradnúť a podvádzať? Ak áno, tak sa pýtam, čo to tu my vlastne máme za systém, ktorý posväcuje krádeže a podvádzanie. Týmto som sa však asi definitívne odpísal ako idealista a každý realista sa mi pri najbližšej príležitosti vysmeje do tváre.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hobbes nám ponúkol filozofický pohľad na situáciu pred spoločenskou zmluvou. Ale podobne ako v anarchií, má človek právo (a vôbec možnosť) súdiť druhého človeka a priori jeho prvým krokom, konaniu? Môžem ja usúdiť, či je ten oproti mne priateľ či nepriateľ, pokiaľ ešte nič neurobil alebo nepovedal? Nie. Je to iba o interakciách. Človek má vždy možnosť voľby. A hoci systém nám tu ostane (pretože jeho zmena by dnes bola takmer nemožná), Fico nám ostať nemusí. Pred tým, než odpovieme čo potom sa teda treba opýtať samých seba a čo teraz? To, čo je teraz, je zlé a treba to dať najavo. Bodka. Ja nechcem revolúciu, chcem iba slušnejšiu politiku. Bez predražených CéTéčiek. A bez Fica.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

PS: tak budúcu stredu?

Viliam Ostatnik

Viliam Ostatnik

Bloger 
  • Počet článkov:  11
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som študent a príležitostný, bezvýznamný "spisovateľ". Mám rád poznávanie, filozofiu, umenie, autá, prírodu a svetový mier. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu