Československý klenot (časť 1.) – TATRA 80.

Autor: Viliam Ostatnik | 23.2.2014 o 12:00 | (upravené 23.2.2014 o 14:02) Karma článku: 7,77 | Prečítané:  314x

Výrobou modelu 80 sa kopřivnická Tatra zaradila do nejvyššej spoločnosti automobilového priemyslu vtedajšej doby. Kľudne by sme ju mohli titulovať ako československý Rolls-Royce.

Všetko započalo v roku 1932 kde inde, než v Kopřivnici. Tatrovka sa rozhodla postaviť auto skutočne extra kalibru (poverenie pre kopřivnickú automobilku neprišlo totiž z úplne ordinárneho miesta – ak teda nebudeme Pražský hrad považovať za odinárny; malo dôjsť k výrobe reprezentatívneho vozidla pre hlavu štátu). Samotný vývoj naznačoval, že výsledok bude impozantný – tatrováci ho začali s tým, že bude použitý vodou chaldený dvanásťválec (prvý krát a zároveň aj naposledy, čo Tatra namontovala motor tejto kombinácie do svojich výrobkov). Tento motor vznikol spojením dvoch šesťválcových jednotiek zo skoršej Tatry 70. Objem 5990 cm3 sa pre Tatru taktiež stal už potom nikdy neprekonanou hranicou. Obludný motor bol navyše preplňovaný dvojicou karburátorou značky Zenith Invers 36 DV I. Pre novovzniknutý automobil to znamenalo v tej dobe skvelý výkon – 89kW (cca 120 koní) pri 3000 ot/min., ktorý „osemdesiatke“ zaručoval na vtedajšie pomery skoro až stratosférickú maximálnu rýchlosť 140km/h (pamätajme na to, že sa jedná o limuzínu s váhou skoro dve a pól tony!). Vzhľad 80ky ovplyvnil neprekvapivo predchádzajúci model Tatra 70 a jeho neskoršia modernizovaná verzia 70a, hlavne preto, že model 80 sa vyrábal práve v období medzi týmito dvoma vozmi. Charakteristicky tvarovaná maska chladiča mala termostaticky ovládanú miežku. Ako som už vyššie spomínal, vznik automobilu mimo iného započala hlavne výzva od Správy domu prezidenta Československej republiky. Tá kúpila Tatru 80 v špeciálnej verzií landaulet (limuzína s otvárateľnou zadnou časťou; charakteristická pe hlavy štátov, využívaná ideálne pre ceremónie, prehliadky, atď.) pre prezidenta T.G. Masaryka presne 30.6.1935. Napokon, karosérie pre každý modelu Tatry 80 boli "šité" na mieru presne podla individuálnych predstáv a prianí každého zákazníka, či už išlo o konfiguráciu limuzína, landaulet, alebo exotický kabriolet. Bez zbytočného preháňania môžme povedať, že sa jednalo o vozidlo vysoko exkluzívne. Cenou 195 tisíc českých korún (1932) si zaistila prvenstvo v rebríčku najdrahších vozidiel, ktoré Tatra za celú svoju históriu až po dnes vyrobila. Pre porovnanie, menší rodinný dom sa dal v tom čase v Československu zadovážiť za 50 tisíc KČs.

Prezident Masaryk svoju „otvorenú“ Tatrovku využíval poctivo až do svojej smrti na zámku v Lánoch v septembri 1937. Masarykovým landauletom už nikdy potom žiadny prezident nejazdil, počas vojny bol uschovaný pracovníkmi prezidentskej kancelárie a po vojne sa stal jedným z najvýznamneších exponátou Národního technického muzea v Prahe. Služieb Tatry 80 v konfigurácií limuzína využíval aj minister a neskorší prezident Edvard Beneš. Automobilka vyrobila v rokoch 1930-1937 iba 22 kusov modelu 80, čo ibe podčiakuje jeho absolútnu exkluzivitu.

Nabudúce – Tatra 77.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Žitňanská: Dnes sa spochybňuje liberálna demokracia, populizmus je na vzostupe

Ani ľudia s hypotékou nemusia prísť o bývanie, ale po osobnom bankrote musia úver dosplácať.

KOŠICE KORZÁR

Nervozita v Košiciach rastie: Raši prosí o pokojné rokovanie

Primátorovi sa nepáčia výzvy aktivistov.

PLUS

Zamrzla a nebilo jej srdce. Potom vstala z mŕtvych

Žena bola hodiny mŕtva, zmrzla na kosť a zažila zmŕtvychvstanie.


Už ste čítali?