reklama

Divadelné kulisy

Možno trochu nadneseným názvom sa chcem dostať k jednej podstatnej téme, ktorá dnes trápi nie jedného fanúšika áut. Čo sa stalo s manuálnymi prevodovkami?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Keď sa viac zamyslíme na tým „divadlom a kulisami“, je jasné, o čom chcem hovoriť. Divadlo, v ktorom účinkujú už pomaly všetky významné automobilky na trhu, je dnes divadlom bez kulís. Kulís manuálnych prevodoviek. Ešte 40 rokov dozadu sme viac menej nachádzali automatické prevodovky len v autách za oceánom, keď rozprávame v širšom merítku. Samozrejme automaty existovali aj u nás v Európe, ale ľudia ešte stále vedeli operovať so spojkovým pedálom. Bola to vec normálna. Lenže potom prišiel boom a automatické prevodovky si našli cestu do limuzín a sedanov, neskôr aj do luxusných bezpohlavných hračiek zvaných SUV. Automobilky dobre vedeli čo robia. Do predajní sa prihrnuli masy ľudí, ktorý by ešte pred týždňom za volant ani nesadli, lepšie povedané ani by sa nedostali z parkoviska. V USA to ešte nabralo obrátky so zákonom, ktorý povolil maloletým šoférovať s priepustkou zo školy alebo v doprovode dospelého od 14 rokov. 14 rokov! Samozrejme to všetci poznáme, chcenie šoférovať asi väčšina z nás fanúšikov pociťovala asi medzi 3 a 4 mesiacom po narodení, ale to je niečo iné. My, ktorý sledujeme denne kvantá videií, ako Walter Röhrl hnal Quattro S1 v kopcoch nad Monte Carlom alebo ako Gilles Villeneuve rovnal drift v monoposte F1 Ferrari. Máme to v krvi. Ale tí druhí nie. Je im ukradnuté, čo znamená pretáčavosť, čo nedotáčavosť, alebo ako sa vlastne auto správa na fyzikálnych princípoch. Tínejdžeri hlavne v USA chcú zbaliť čo najviac babeniek a byť na semafóroch rýchlejší než ten „looser“ z vedlajšej triedy. Nezaujíma ich to, ako sa zachovajú v kritickej situácii alebo ako mať za každých okolností auto úplne pod kontrolou.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ale späť k samotným prevodovkám. Pretože nám môžu byť títo „looseri“ (nie tí z vedľajšej triedy, ale tí „majstri sveta“) ukradnutí. Nás zaujíma jediné – ako to je s našimi autami snov, športovo ladenými strojmi, ktoré nám poskytujú ten nenahraditeľný pocit šťastia, keď zaznie praskot z výfuku, správne zvládneme medziplyn a či keď si pozeráme na svet z bočného okna a manželka či priateľka doma nadávajú, že zase nebude Gucci kabelka, pretože potrebujeme novú sadu pneumatík. Tento svet je ten náš, aj keď nás drvivá väčšina ľudí zväčša vôbec nechápe. A teda ako je to s týmito autami snov, ktoré každý z nás túži raz zaparkovať v garáži? Žiaľ, v poslednej dobe sa stávajú aj oni hercami v divadle bez kulís. BMW vo svojich M-modeloch už neponúka manuál, takisto ani AMG u Mercedesu . U Lamborghini ani len nevyslovia už to slovíčko, kto by predsa kúpil beštiu s výkonom 700 koní s manuálnou prevodovkou. A Ferrari? Ikona, známa aj práve svojou otvorenou železnou kulisou, ktorá zdobila hoc aj dvanásťvalcové modely po celé roky. Zvuk dobre zaradeného stupňa bol legendárny práve u automobilky z Maranella. Dnes je však situácia iná. V predajniach Ferrari už totiž nesedia len borci v závodných botách a polorozopnutým závodným overalom (alebo známe osobnosti ktoré boli natoľko mimo reality, že sa odvážili autá ak GTO alebo Countach kúpiť a aj ich šoférovať), ale aj gentlemani v oblekoch od Armaniho a s koženým kufríkom. Ide tu totiž o business. Rovnako ako u BMW, Mercedesu či Lamba a desiatok ďalších. Business nahradil odvahu a risk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je to BMW, ktoré dnes vyrába modely X6M a X5M (s automatickými prevodovkami M-Sport) rovnaké ako to, ktoré poslalo na cesty superšport M1 s manuálom a bez zbytočnej elektroniky či luxusu? Ja niesom pesimista, a tak vidím každý lúč ktorý vychádza z tovární týchto známych automobiliek. Keď ide o BMW, naposledy to bolo pri predstavení modelu 1M Coupé. Rýchlo som bežal k počítaču a zadal v Google obrázky nového „škriatka“ z Mníchova v spojení so slovom „interior“. A uvidel som to. Áno! Manuál! Víťazstvo je opäť naše! A potom by som urobil obrovskú chybu, keby som nespomenul inú motoristickú ikonu, ktorá v posledných rokoch naberá viac a viac fanúšikov. Nie, Lada to nie je. Zo Stuttgartu chodia dobré správy. Porsche je ozaj automobilka, ktorá si ctí tradície a aj keď boli ťažké časy (ktoré sa prekonali pomocou masoviek ako Cayenne alebo Panamera), Porsche vždy dodržalo sľub a peniaze z predaja týchto „neporsche“ modelov sa dostali do vývoja skutočných novodobých legiend sveta áut. Fanúšikovia sa relatívne nedávno pri predstavení limitovanej edície GT3 RS s motorom 4.0 nestačili rozplývať a v dnešných dňoch, keď sa po nich len tak zaprášilo, sa organizujú skupinové výlety k majiteľom týchto strojov. Netreba si však okamžite nasadzovať ružové okuliare - najnovšia GT3, auto pre skutočných majstrov volantu, sa prestala ponúkať s manuálom. Porsche využilo služieb rýchlejšej dvojspojkovej prevodovky PDK, ktorej (nech je akokoľvek dobrá), medziplyny nenadiktujete. Ale môžme ostať aspoň pri tom, že všetky tie „neporsche“ modely s PDK (čítaj Cayenne, Panamera, najnovšie Macan) možno nakoniec zaistia aj slávny návrat Porsche do 24h Le Mans. Ale predsa je tu automobilka, ktorá má slová ako "moderné" či "trend" napísané na firemnom toaletnom papiery. Je ňou bitský Noble, ktorý ma viac odvahy než ruský prezident. Manuál, žiadne ABS, dokonca ani kontrola trakcie. Nech sa páči. Lenže u Ferrari či Lamborghini sa predsa nič nemení. Výnosy z FF zrejme nestačia na to, aby si dovolili vyrobiť 458 s manuálom a bez klímy či rádia. A ešte poprosím štvorbodové pásy. Keď tak nad tým rozmýšlam, asi by som sa schuti zasmial nad výrokom, že by takýto automobil bol pomalší než nejaké MP4-12C. A automobilky by tiež zarobili peniaze, ako to ukázala Porsche s modelom 4.0. Som si istý, že by sa našlo dosť ľudí, ktorý by si priplatili za manuál u superšportových a športových automobilov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Celé sa to teda točí dookola. Peniaze nahradili možnosť cestnej anarchie v nových automobiloch. Čo ma necháva stáť na mieste s jedným posolstvom pre vás všetkých, fanúšikov. Kupujte staré legendy, výtvory športových divízii, ktoré majú riadny „fofrklacek“. Technológia je úžasná a ide dopredu, ale verte mi, bude v tom viac zábavy.

Viliam Ostatnik

Viliam Ostatnik

Bloger 
  • Počet článkov:  11
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som študent a príležitostný, bezvýznamný "spisovateľ". Mám rád poznávanie, filozofiu, umenie, autá, prírodu a svetový mier. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu